Kon. Harmonie St.Cecilia Erpe

Dessertconcert en Bal Populaire

Ondertussen is het een traditie geworden. In februari gaat opnieuw het gratis Dessertconcert van ons instaporkest door.

In april organiseert 't Klein Muziekske een Bal Populaire. Sfeer en ambiance verzekerd!

Ik wil graag meer weten.

Affiche dessertconcert 2024

Vrienden met een passie voor muziek

Beste muziekliefhebber,

Welkom op de website van de Harmonie Sint-Cecilia uit Erpe (België). Wij nodigen u uit om, aan de hand van de volgende pagina's, kennis te maken met onze 3 deelverenigingen: het harmonieorkest, het Instaporkest en de amusemenstgroep ’t Klein Muziekske.

Wekelijks komen onze muzikanten samen voor een repetitie op maat. Samen musiceren als vrienden is ons opzet. Je muzikaal ontplooien, plezier en voldoening vinden in het samen musiceren en toewerken naar een concert voor het publiek is onze doelstelling.

Door zich pluralistisch te profileren, los van eender welke politieke of ideologische strekking, wil onze vereniging zich openstellen voor elke muziekliefhebber uit de streek.

De Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia brengt alle leeftijden samen. Voor ieder wat wils, dat is ons motto. Muziek maken als vrienden, daar gaat het om!

Onze sponsors

Mede dankzij onze sponsors kunnen wij onze werking zeker stellen en bouwen we aan onze toekomst.

Bestuur

Het bestuur wordt verkozen door alle leden tijdens een algemene vergadering, en dat telkens voor een periode van vijf jaar. In het bestuur zetelen zowel muzikanten als niet - muzikanten. De bestuursploeg staat in voor de dagelijkse werking van alle orkesten en coördineert tal van (muzikale) activiteiten.

Evelien De Ras
- Voorzitster

Inge Vandermeiren
- Ondervoorzitter

Kristof De Muynck
- Penningmeester

Patrick Matthys
- Secretaris

Dirk De Winter

Jan De Nijs

Willem De Nys

Griet De Nys

Timour Matthys

Marian De Nys

Malika Baeyens

Geschiedenis

Enkele "muzikale" notabelen uit Erpe (familie Van der Gucht), vormen begin vorige eeuw een kleine muziekformatie, met als bedoeling de kerkelijke plechtigheden, muzikaal te kunnen opluisteren.

Na verschillende kerkelijke en politieke strubbelingen wordt in 1911 de "Katholieke Fanfare St-Cecilia van Erpe" opgericht. Na een gestage groei en het doorworstelen van twee wereldoorlogen begint de vereniging zich vanaf de zestiger jaren meer en meer pluralistisch te profileren. Het is ook in deze periode dat een majorettenkorps opgericht wordt, dat gedurende een tiental jaren de fanfare zal begeleiden.

In 1971 kiest de fanfare voor een nieuwe naam; de Koninklijke Fanfare Sint-Cecilia. Jarenlang zet de fanfare haar werking voort, tot ze het eind jaren tachtig moeilijk krijgt. Een nieuw bestuur trekt resoluut de kaart van de jeugd en gaat op zoek naar nieuwe leden. Via intensieve ledenwerving en het opleiden van nieuwe muzikanten in een eigen "muziekschool", kent de vereniging een nog nooit geziene heropbloei. De fanfare zet volop in op de toekomst. In 1998 krijgt de fanfare ook een nieuwe naam: de Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Erpe.

In 2011 vierde de Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia onder ruime belangstelling zijn 100-jarig jubileum met een feestweekend met tal van optredens. Het harmonieorkest neemt intussen deel aan de provinciale muziektornooien en klasseert zich uiteindelijk in de afdeling uitmuntendheid. Omdat het orkest zich vooral toelegt op het spelen van podiumconcerten, wordt naast het harmonieorkest ook ‘t Klein Muziekske opgericht, een groep muzikanten die naast de grotere concerten ook tal van buitenactiviteiten, recepties en kleinere optreden opluistert.

De verjonging van het orkest en het aantrekken van nieuwe muzikanten blijft prioriteit binnen de vereniging. Zo wordt in 2016 het Instaporkest opgericht, een project in samenwerking met GAMW Lede. In het Instaporkest spelen jonge en iets minder jonge muzikanten voor het eerst samen in orkestvorm. Wie dat wil kan later ook meespelen met het harmonieorkest en/of ‘t Klein Muziekske.