Kon. Harmonie St.Cecilia Erpe

Wie zijn wij?

Flyer voor de startdag van het instaporkest (versie 23-24)
Flyer voor het instaporkest (versie 23-24)

Op donderdag 15 september 2016 vond de eerste repetitie van het Instaporkest Erpe plaats. Deze groep werd opgericht om nieuwe blazers en slagwerkers van alle leeftijden en met eender welke muzikale bagage aan te trekken in onze vereniging. Sindsdien brengen we wekelijks op donderdagavond van 19u-20u30 een 20-tal muzikanten samen om in groep te musiceren in onze eigen repetitiezaal achter het oud gemeentehuis te Erpe. Het instaporkest is al van bij de start professioneel begeleid door Sam Huysentruyt en daarna Alexander Van Loon. Ondertussen heeft Wim Van Volsem de fakkel overgenomen. Hij leert ons samen spelen, rekening houden met elke muzikant en laat ons proeven van een eerste orkestervaring.

We stemmen onze werking en niveau af op muzikanten die (minstens 3 jaar) een blaasinstrument of slagwerk bespelen. Naast muziek spelen organiseren we ook sociale en culturele activiteiten waardoor de groep elkaar, en ook de andere leden van onze vereniging beter leert kennen.

Dankzij een goede samenwerking met de Gemeentelijke Academie Muziek en Woord Lede is het sinds september 2018 mogelijk om dit Instaporkest Erpe als ALC (alternatieve leercontext) op te geven in de muziekschool van Lede. Dit wil zeggen dat je bij ons samenspelervaring kan opdoen in plaats van op de muziekschool vanaf graad 2, jaar 4. Over deze unieke samenwerking lees je meer in dit artikel ‘Liever samen in zee, dan ieder op z’n eiland’. Ook de academie van Aalst, Wetteren en Gent werken intussen al op dezelfde manier samen met ons. Het is dus zeker ook mogelijk in jouw academie. Vraag ons of je academie om meer info.

Tot binnenkort?

Wim Van Volsem

foto wim van volsem

Wim Van Volsem (°1968) studeerde Fagot aan het Lemmensinstituut te Leuven. Hij behaalde er eerste prijzen voor notenleer, fagot, harmonie en kamermuziek. Hij was ook laureaat fagot en kamermuziek. In 1994 behaalde hij zijn hoger diploma fagot aan het Lemmensinstituut.

Vanaf 1990 is Wim aan de slag als fagottist en contrafagottist in diverse symfonische orkesten, zowel in België als daarbuiten. Wim speelde als fagottist onder meer bij het Kamerorkest Prima la Musica onder leiding van Dirk Vermeulen en is te beluisteren op verschillende opnames.

Sinds 1990 is Wim ook leraar fagot aan de Academie De Kunstbrug te Gentbrugge en aan het Stedelijk Conservatorium te Brugge. Als dirigent heeft Wim al meer dan 30 jaar ervaring in diverse Harmonieorkesten. Hij is dan ook de geknipte persoon om startende muzikanten te begeleiden in hun ontdekkingstocht van het samen musiceren, steeds met aandacht voor de individuele capaciteiten.

Muzikanten

Hanne Bouckenooghe
Kasper De Smet

Meespelen?

Wil je graag deel uitmaken van deze enthousiaste groep muzikanten? Van harte welkom! Stuur gerust een berichtje via onze contactpagina of kom eens langs op één van onze repetities. Wij repeteren op donderdagavond tussen 19u en 20u30 in onze eigen repetitieruimte CbarE in Erpe, Dorpsstraat 146b.